Gå vidare till innehåll

Leverans inom 3-5 dagar

    Allmänna Villkor

    Artikel 1: Definitioner 

    1. ZDO E-Commerce, etablerat i Leeuwarden, handelskammaren 86656929, kallas säljaren i dessa allmänna villkor.  
    2. Den andra parten av säljaren kallas köparen i dessa allmänna villkor.  
    3. Parterna är säljare och köpare tillsammans.  
    4. Avtalet avser köpeavtalet mellan parterna.  

    Artikel 2: Tillämpning av allmänna villkor 

    1. Dessa villkor gäller för alla offert, erbjudanden, avtal och leveranser av tjänster eller varor av eller för säljarens räkning.
    2. Avvikelse från dessa villkor är endast möjligt om detta uttryckligen har avtalats skriftligen av parterna.  

    Artikel 3: Betalning 

    1. Hela köpeskillingen betalas alltid direkt i butiken. I vissa fall förväntas en deposition för bokningar. I så fall får köparen bevis på bokningen och förskottsbetalningen. Inköp är alltid slutgiltiga och kan inte annulleras före leverans eftersom produkterna beställs direkt från leverantören. 
    2. Om köparen inte betalar i tid är han i förfall. Om köparen förblir i fallissemang har säljaren rätt att stänga av förpliktelserna tills köparen har fullgjort sin betalningsskyldighet. 
    3. Om köparen förblir i standard kommer säljaren att fortsätta att hämta. Kostnaderna för den samlingen kommer att bäras av köparen. Dessa insamlingskostnader beräknas på grundval av dekretet om kompensation för utomstående inkassokostnader. 
    4. I händelse av likvidation, konkurs, beslag eller avbrytande av betalning av köparen är säljarens fordringar på köparen omedelbart förfallna och betalbara.
    5. Om köparen vägrar att samarbeta med säljarens genomförande av ordern är han fortfarande skyldig att betala det överenskomna priset till säljaren.  

    Artikel 4: Erbjudanden, offert och pris 

    1. Erbjudanden är utan förpliktelse, såvida inte en villkor för godkännande anges i erbjudandet. Om erbjudandet inte accepteras inom den perioden förfaller erbjudandet. 
    2. Leveranstider i offert är vägledande och berättigar inte köparen till upplösning eller ersättning om de överskrids, såvida inte parterna uttryckligen har avtalat annat skriftligen.  
    3. Erbjudanden och offert gäller inte automatiskt för upprepade beställningar. Parterna måste komma överens uttryckligen och skriftligen. 
    4. Det pris som anges på erbjudanden, offert och fakturor består av inköpspriset inklusive moms och eventuella andra statliga avgifter. 

    Artikel 5: Ångerrätt

    1. Konsumenten har rätt att säga upp avtalet inom 14 dagar efter mottagandet av beställningen utan att ange någon anledning (ångerrätt). Perioden börjar från det ögonblick då (hela) beställningen tas emot av konsumenten.  
    2. Det finns ingen ångerrätt om produkterna är skräddarsydda enligt specifikationerna eller har kort hållbarhetstid.
    3. Konsumenten kan använda ett återkallningsformulär från säljaren. Säljaren är skyldig att göra detta tillgängligt för köparen omedelbart efter köparens begäran. 
    4. Under reflektionsperioden kommer konsumenten att hantera produkten och förpackningen med försiktighet. Han packar bara upp eller använder produkten i den utsträckning som krävs för att bedöma om han vill behålla produkten. Om han utövar sin ångerrätt kommer han att returnera den oanvända och oskadade produkten med alla tillbehör och - om det är rimligt möjligt - i originalförpackningen till säljaren, i enlighet med rimliga och tydliga instruktioner från entreprenören. 

    Artikel 6: Ändringar av avtalet

    1. Om det under genomförandet av avtalet verkar som det är nödvändigt för ett korrekt utförande av uppdraget att ändra eller komplettera det arbete som ska utföras, kommer parterna att anpassa avtalet i god tid och i ömsesidigt samråd.  
    2. Om parterna är överens om att avtalet kommer att ändras eller kompletteras kan tidpunkten för genomförandet vara påverkat. Säljaren kommer att informera köparen om detta så snart som möjligt. 
    3. Om ändringen eller tillägget till avtalet har ekonomiska och / eller kvalitativa konsekvenser kommer säljaren att informera köparen skriftligen i förväg.  
    4. Om parterna har kommit överens om ett fast pris kommer säljaren att ange i vilken utsträckning ändringen eller tillägget till avtalet kommer att leda till att detta pris överskrids.  
    5. I motsats till bestämmelserna i tredje stycket i denna artikel kan säljaren inte ta ut ytterligare kostnader om ändringen eller tillägget är ett resultat av omständigheter som kan tillskrivas honom.  

    Artikel 7: Leverans och överföring av risk

    1. Så snart den köpta artikeln har mottagits av köparen övergår risken från säljare till köpare.   

    Artikel 8: Forskning, klagomål

    1. Köparen är skyldig att inspektera de levererade varorna vid leveransen, men under alla omständigheter inom kortast möjliga tidsperiod. På så sätt bör köparen undersöka om kvaliteten och kvantiteten på de levererade artiklarna motsvarar vad parterna har kommit överens om, eller åtminstone att kvaliteten och kvantiteten uppfyller de krav som gäller för dem i normal (handelstrafik). 
    2. Klagomål beträffande skada, brist eller förlust av levererade varor måste lämnas in av köparen skriftligen till säljaren inom tio arbetsdagar efter leveransdagen. 
    3. Om klagomålet förklaras välgrundat inom den angivna tiden har säljaren rätt att antingen reparera eller leverera om, eller att avbryta leveransen och att skicka köparen en kreditnota för den delen av köpeskillingen. 
    4. Mindre och / eller vanliga avvikelser och skillnader i kvalitet, kvantitet, storlek eller finish kan inte åberopas mot säljaren. 
    5. Klagomål avseende en viss produkt påverkar inte andra produkter eller delar som tillhör samma avtal. 
    6. Efter att ha behandlat varorna hos köparen accepteras inga fler klagomål. 

    Artikel 9: Prover och modeller

    1. Om ett prov eller en modell har visats eller tillhandahållits köparen, antas den endast ha tillhandahållits som en indikation utan att den vara som ska levereras måste uppfylla den. Detta är annorlunda om parterna uttryckligen har kommit överens om att varan som ska levereras kommer att motsvara detta. 
    2. När det gäller kontrakt som rör fast egendom antas också ytan eller andra dimensioner och indikationer endast vara vägledande, utan att artikeln som ska levereras måste motsvara den. 

    Artikel 10: Leverans

    1. Leverans sker "ab fabrik / butik / lager". Detta innebär att alla kostnader är för köparen.
    2. Köparen är skyldig att ta emot varorna vid den tidpunkt då säljaren levererar dem eller får leverera till honom, eller vid den tidpunkt då dessa varor görs tillgängliga för honom i enlighet med avtalet.
    3. Om köparen vägrar att ta emot leveransen eller försummar att tillhandahålla information eller instruktioner som är nödvändiga för leveransen, har säljaren rätt att lagra artikeln på köparens bekostnad och risk. 
    4. Om varorna levereras har säljaren rätt att ta ut eventuella leveranskostnader. 
    5. Om säljaren behöver information från köparen för att fullgöra avtalet, börjar leveranstiden efter det att köparen har gjort denna information tillgänglig för säljaren. 
    6. En leveransperiod som anges av säljaren är vägledande. Det här är aldrig en deadline. 
    7. Säljaren har rätt att leverera varorna i delar, såvida inte parterna skriftligen har kommit överens om eller delleveransen inte har något oberoende värde. Säljaren har rätt att fakturera dessa delar separat vid leverans i delar. 
    8. Säljaren har rätt att dela dina personuppgifter med slutleverantören för att främja korrekt leverans.

    Artikel 11: Force majeure

    1. Om säljaren inte, inte i rätt tid eller inte uppfyller sina skyldigheter enligt avtalet på grund av force majeure, är han inte ansvarig för skada som köparen har lidit.   
    2. Med force majeure menar parterna under alla omständigheter alla omständigheter som säljaren inte kunde ta hänsyn till vid tidpunkten för avtalets ingående och som ett resultat av att den normala genomförandet av avtalet inte rimligen kan förväntas av köparen, såsom sjukdom , krig eller risk för krig, inbördeskrig och upplopp, krigshandlingar, sabotage, terrorism, maktavbrott, översvämning, jordbävning, brand säljarens verksamhet.  
    3. Vidare förstår parterna force majeure som den omständighet att leverantörsföretagen som säljaren är beroende av för att avtalet ska kunna fullgöras inte uppfyller de avtalsenliga skyldigheterna gentemot säljaren, såvida inte detta kan säljas.  
    4. Om en situation som nämns ovan uppstår till följd av att säljaren inte kan fullgöra sina skyldigheter gentemot köparen, kommer dessa skyldigheter att upphävas så länge säljaren inte kan fullgöra sina skyldigheter. Om den situation som avses i föregående mening har varat i 30 kalenderdagar har parterna rätt att upplösa avtalet skriftligen, helt eller delvis.
    5. Om force majeure fortsätter i mer än tre månader har köparen rätt att upplösa avtalet med omedelbar verkan. Upplösning är endast möjlig med rekommenderat brev.

    Artikel 12: Överföring av rättigheter

    1. En parts rättigheter enligt detta avtal kan inte överföras utan föregående skriftligt medgivande från den andra parten. Denna bestämmelse gäller som en klausul med egendomsrätt enligt artikel 3:83 andra stycket i den nederländska civillagen.  

    Artikel 13: Äganderätt och behållningsrätt

    1. Varorna som finns hos säljaren och levererade varor och delar förblir säljarens egendom tills köparen har betalat hela det överenskomna priset. Fram till dess kan säljaren åberopa sitt äganderätt och ta tillbaka varorna. 
    2. Om de överenskomna beloppen som ska betalas i förskott inte betalas eller inte betalas i tid, har säljaren rätt att avbryta arbetet tills den avtalade delen ännu inte har betalats. Det finns då en borgenärs standard. I så fall kan en sen leverans inte åberopas mot säljaren. 
    3. Säljaren är inte behörig att pantsätta eller på annat sätt belasta de varor som är föremål för äganderätten.
    4. Säljaren förbinder sig att försäkra de varor som levereras till köparen med förbehåll för äganderätten och att hålla dem försäkrade mot brand, explosion och vattenskador samt mot stöld och att göra försäkringen tillgänglig för inspektion på första begäran.  
    5. Om varor ännu inte har levererats, men den överenskomna förskottsbetalningen eller priset inte har betalats i enlighet med avtalet, har säljaren rätt att behålla. Varan kommer då inte att levereras förrän köparen har betalat i sin helhet och i enlighet med avtalet. 
    6. I händelse av köparens likvidation, insolvens eller moratorium förfaller köparens skyldigheter omedelbart.  

    Artikel 14: Ansvar 

    1. Eventuellt ansvar för skada som uppstår till följd av eller i samband med genomförandet av ett avtal är alltid begränsat till det belopp som i det aktuella fallet betalas ut av den eller de ansvarsförsäkringar som tagits ut. Detta belopp ökas med självrisken enligt relevant policy. 
    2. Säljarens ansvar för skada till följd av avsiktlig eller avsiktlig vårdslöshet från säljarens eller hans ledande underordnade är inte utesluten.
    3. Säljaren är inte ansvarig för skador orsakade av vårdslös användning eller missbruk av sålda föremål.  

    Artikel 15: Klagomålsskyldighet

    1. Köparen är skyldig att omedelbart rapportera klagomål om det utförda arbetet till säljaren. Klagomålet innehåller en beskrivning av bristen som är så detaljerad som möjligt, så att säljaren kan svara tillräckligt. 
    2. Om ett klagomål är motiverat är säljaren skyldig att reparera varorna och byta ut dem vid behov.

    Artikel 16: Garantier

    1. Om garantier ingår i avtalet gäller följande. Säljaren garanterar att den sålda artikeln överensstämmer med avtalet, att den fungerar utan brister och att den är lämplig för den användning som köparen tänker göra av den. Denna garanti gäller under en period av ett kalenderår efter mottagandet av de varor som säljs av köparen.  
    2. Syftet med den nämnda garantin är att skapa en riskfördelning mellan säljare och köpare så att konsekvenserna av ett brott mot en garanti alltid är helt på säljarens bekostnad och risk och att säljaren aldrig kan förlita sig på ett brott mot en garanti artikel 6:75 BW. Bestämmelserna i föregående mening gäller också om överträdelsen var känd för köparen eller kunde ha varit känd genom att utföra en utredning. 
    3. Nämnda garanti gäller inte om bristen har uppstått till följd av otillbörlig eller felaktig användning eller om - utan tillstånd - köparen eller tredje part har gjort ändringar eller försökt göra eller använda den köpta artikeln för ändamål för vilka den inte var avsedd . 
    4. Om garantin som tillhandahålls av säljaren avser ett föremål som produceras av en tredje part är garantin begränsad till den garanti som tillhandahålls av tillverkaren. 

    Artikel 17: Tillämplig lag

    1. Detta avtal mellan säljare och köpare regleras uteslutande av nederländsk lag. Den nederländska domstolen har behörighet. 
    2. Tillämpningen av Wienförsäljningskonventionen är utesluten.
    3. Om en eller flera bestämmelser i dessa allmänna villkor anses orimligt betungande i rättsliga förfaranden kommer de andra bestämmelserna att förbli i full kraft.   

    Artikel 18: Val av forum

    Alla tvister som härrör från detta avtal kommer att överlämnas uteslutande till den behöriga domstolen i Leeuwarden tingsrätt.   

    Kontakta gärna vår kundtjänst om du har några frågor om din beställning!

    Gratis leverans

    Snabb leverans inom 3-5 dagar

    Olika färger

    Vinterbad